Scroll to Top

Aurora borealis

18 Mars • Kl: 22 59 • Kategori: Alla foton Norrsken

Min lillasyster satt och avnnjöt ett läskigt avsnitt av en någon serie när hunden våran helt plöstligt började skälla oavbrutet och hon kunde höra dunsar komma från taket. Hon väckte till och med mamma helt övertygad om att det var antingen en inbrottstjuv, mördare eller spöke.
Men en kvart senare så får hon ett samtal från sin "helt galna storasyster" (tror jag hennes ordval lydde) som bad henne komma och ta emot kameran och stativet. Med andra ord var det varken en inbrottstjuv eller en mördare... utan helt enkelt lilla jag som vill få en bättre vy över norrskenet.
 
Nätter som dessa så önskade jag verkligen att jag bodde långt utanför stan... gärna vid en mysig sjö eller ett berg, varför inte både och nu när jag tänker efter ^^ Både för att få en vacker förgund och för att få beskåda dessa obeskrivligt vackra ljus i rättvis miljö. Där de inte skyms av stadsljus.

 

Jessica Högberg

Men wow, dom blev ju bra!!

Svar: men åh tack, så himla glad jag blir :D
Elin

2015-03-19 @ 13:56:00
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Ida - foto & häst

åhh så vackra bilder! jättefina :'D vill med fota norrsken assååå :(

Svar: aaaaah tacks så mycket :DDD det är bara att du letar dig till trakter med risk för norrsken och smäller upp kameran
Elin

2015-03-20 @ 14:39:11
URL: http://prinsesc.blogg.se/
Ida

Åh så sjukt fina bilder! Vad använder du för inställningar när du fotar norrsken? Jag har försökt flera gånger men bilderna blir alltid jätte dåliga :(

Svar: Tack så hemskt mycket :D så himla glad jag blir... men hm.. jag vet ju inte riktigt vad det är som gör så att du upplever att de blir dåliga... Men för det första så borde du använda dig av stativ, om du inte redan gör det, för annars så blir det lätt skakigt eftersom att man måste använda en så lång slutartid för att fånga det. Jag brukar ha helt manuella inställningar. Jag brukar använda mig av en slutartid på mellan 8 och 30 sekunder beroeende på om jag bara fotar himlen eller om jag också fotar med en förgrund. Men olika objektiv är olika ljuskänslig också... jag behöver till expempel ha en mycket längre slutar tid när jag fotograferar med min vidvinkel än jag behöver för att få en liknande exponering med mitt makroobjektiv. Så det är svårt att säga exakt. Något som också kan vara att tänka på är att inte ha en för lång slutar tid eftersom att norrskenet rör på sig. Jag skiftar bländaren skiftar också väldigt mycket berooende på vad jag fotar. Ett annat problem som jag stött på är att få skärpa när det är mörkt. Försök att testa dig fram och se vad som passar bäst utifrån miljön du fotograferar och utifrån ditt objektivs egenskaper :)
Om du vill ha tips på hur man lyckas med något speciellt så är det bara att fråga :)
Elin

2015-03-22 @ 15:59:00
URL: http://idaesperi.blogg.se
Matilda Holmqvist

Du lyckades ju fånga norrskenet riktigt bra, trots att det enligt inlägget verkar vara i eller i närheten av en stad.. :) Kul historia också om lillasystern och inbrottstjuven. ;)

Svar: Tack så hemskt mycket, så glad jag blir :D
Elin

2015-03-26 @ 07:07:36
URL: http://myphoto.blogg.se/




Kommentera här:

Ditt namn
Spara uppgifter?

E-post (bara jag som ser)

Din Bloggadress

Kommentar

Trackback

RSS 2.0